PRZYPOMNIENIE DLA WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI NIEZAMIESZKAŁYCH O OBOWIĄZKU ZAWARCIA INDYWIDUALNEJ UMOWY NA ODBIÓR ODPADÓW
Urząd Gminy Bartniczka przypomina o obowiązku zawarcia przez właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, lecz powstają odpady komunalne, indywidualnych umów cywilno-prawnych na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej, który można znaleźć na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Bartniczka.
Obowiązek ten dotyczy każdego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, w wyniku której powstają odpady komunale.
Umowa taka powinna obejmować wszystkie wymagane prawem frakcje odpadów: papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne, bioodpady, odpady komunalne zmieszane.
Podmioty posiadające podpisane umowy bez określonych lub niekompletnej frakcji selektywnej zbiórki winny zgłosić się do swojego odbiorcy odpadów celem zmiany umowy na taką, która będzie zgodna z obowiązującymi przepisami prawa.
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r. każdy właściciel nieruchomości jest zobowiązany do selektywnej zbiórki odpadów.
Niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami komunalnymi z nieruchomości niezamieszkałej.
Art. 6j ust. 4a Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopuszcza w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej uiszczanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości zamieszkałej.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U z 2024 r. poz. 399) właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłaty za te usługi.
Brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych skutkować będzie:
- Nałożeniem kary grzywny na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U z 2024 r. poz. 399)
- Wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną, na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U z 2024 r. poz. 399)
Zgodnie z art. 10 ust. 3 ww. ustawy, postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, toczy się według przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (t.j. Dz. U. z 2024 poz. 977).