Płatności kartowe - nowa usługa w e-Urzędzie Skarbowym
20 marca 2025 r. udostępniono osobom fizycznym w e-Urzędzie Skarbowym nową usługę - Płatności kartowe.
Płatności kartowe stanowią nową formę płatności dostępną dla klientów e-Urzędu Skarbowego, w tym dla użytkowników usługi Twój e-PIT. Realizowane są one przez firmę eService Sp. z o.o. Klienci mogą korzystać z kart Visa i Mastercard, zarówno kredytowych, jak i debetowych.
Gdzie i jak klient może zobaczyć swoje transakcje?
Klient może zobaczyć swoje transakcje, ich status i szczegóły w e-Urzędzie Skarbowym w zakładce Płatności online - Historia płatności oraz w historii operacji na swoim koncie bankowym.
W przypadku transakcji zautoryzowanych pozytywnie przez bank, w e-Urzędzie Skarbowym, w Historii płatności pojawi się status transakcji „Zrealizowana”.
W przypadku transakcji odrzuconych przez bank, w e-Urzędzie Skarbowym, w Historii płatności pojawi się status transakcji „Odrzucona”.
Status transakcji „Przetwarzana” wskazuje że nie mamy jeszcze ostatecznego potwierdzenia statusu transakcji – pojawia się głównie w przypadku transakcji które nie zakończyły się jeszcze poprawną autoryzacją, lub klient przerwał transakcję. Status ten będzie aktualizowany tak szybko jak to jest możliwe na status „Odrzucona” lub „Zrealizowana” w zależności od odpowiedzi przekazanej przez bank.
W jakiej wysokości są opłaty za transakcje kartą płatniczą, BLIK i KIR -Paybynet?
Za płatność za pomocą karty płatniczej klient nie ponosi żadnej dodatkowej opłaty transakcyjnej.
Opłata transakcyjna na rzecz podmiotu pośredniczącego za płatność BLIK i KIR - Paybynet wynosi 12 groszy.
Za co można zapłacić kartą płatniczą?
Używając karty płatniczej, klient może opłacić zobowiązania PIT roczne, miesięczne i kwartalne.
Typy formularzy dostępne dla płatności kartowych:
PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36L, PIT-36S, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-CFC, PPL, PIT, PPE, PIT-4R, PIT-8AR.
Jakie są ograniczenie kwotowe płatności kartą?
- ograniczenia banku – wysokość limitu jaką posiada klient dla płatności kartowych w banku,
- ograniczenia w wysokości środków posiadanych na koncie klienta.
Dlaczego klient musi podawać swoje dane osobowe płacąc kartą?
Wymagania organizacji płatniczych i banków, nakładają obowiązek przekazywania do banku wydawcy karty, danych osobowych klientów płacących kartą.
Dane które podaje klient, który płaci kartą:
- Imię
- Nazwisko
- Adres – kraj, miejscowość, ulica, numer domu, numer lokalu, kod pocztowy
- Adres mailowy
Wprowadzenie tych danych jest konieczne, by płatność klienta była przekazana do realizacji.
KAS nie przechowuje powyższych danych, które wprowadził klient.
KAS nie posiada również informacji o numerze karty i kodach zabezpieczających, które klient podaje na stronie eService.
Adres mailowy jest wymagany. W przyszłości posłuży do przesyłania przez eService informacji o transakcji klienta.
Dlaczego pojawia się oświadczenie, w e-Urzędzie Skarbowym po wybraniu płatności kartą?
Sposób rozliczenia płatności kartowych nie daje KAS możliwości sprawdzenia numeru konta klienta, z którego przyszła płatność. Ustawa Ordynacja podatkowa reguluje ograniczenia (kwotowe i podmiotowe) dotyczące płatności za zobowiązania podatkowe osób trzecich. Funkcjonalność e-Urzędu Skarbowego i Twój e-PIT gwarantują nam, że klient zobaczy tylko swoje należności podatkowe. Celem złożenia oświadczenia, mówiącego o tym, że środki na zapłatę podatku pochodzą z rachunku bankowego klienta i poddanie oświadczenia rygorowi odpowiedzialności karnej, jest eliminacja sytuacji, gdy klient wykorzysta cudzą kartę płatniczą , a więc cudze środki finansowe do zapłaty za swoje zobowiązanie.
Jak będzie wyglądał proces reklamacyjny płatności kartowych?
Proces reklamacyjny przebiega analogicznie, jak w przypadku innych reklamacji kartowych klienta.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji, środki będą zwracane klientom przez właściwy Urząd Skarbowy za pomocą standardowego przelewu bankowego.