87-321 Bartniczka, ul. Brodnicka 8

56 4936810/11

pn, śr, cz, pt: 7.15 - 15.15, wt: 8.00 - 16.00

ugb@data.pl

Płatności kartowe - nowa usługa w e-Urzędzie Skarbowym

20 marca 2025 r. udostępniono osobom fizycznym w e-Urzędzie Skarbowym nową usługę -  Płatności kartowe.  

Płatności kartowe stanowią nową formę płatności dostępną dla klientów e-Urzędu Skarbowego, w tym dla użytkowników usługi Twój e-PIT. Realizowane są one przez firmę eService Sp. z o.o. Klienci mogą korzystać z kart Visa i Mastercard, zarówno kredytowych, jak i debetowych. 

Gdzie i jak klient może zobaczyć swoje transakcje? 

 

Klient może zobaczyć swoje transakcje, ich status i szczegóły  w e-Urzędzie Skarbowym w zakładce Płatności online - Historia płatności oraz  w historii operacji na swoim koncie bankowym. 

W przypadku transakcji zautoryzowanych pozytywnie przez bank,  w e-Urzędzie Skarbowym, w Historii płatności pojawi się status transakcji „Zrealizowana”.

W przypadku transakcji odrzuconych przez bank,  w e-Urzędzie Skarbowym,  w Historii płatności pojawi się status transakcji „Odrzucona”.

Status transakcji „Przetwarzana” wskazuje że nie mamy jeszcze ostatecznego potwierdzenia statusu transakcji – pojawia się głównie  w przypadku transakcji które nie zakończyły się jeszcze poprawną autoryzacją, lub klient przerwał transakcję. Status ten będzie aktualizowany tak szybko jak to jest możliwe na status „Odrzucona” lub „Zrealizowana”  w zależności od odpowiedzi przekazanej przez bank. 

 

W jakiej wysokości są opłaty za transakcje kartą płatniczą,  BLIK i  KIR  -Paybynet?

 

Za płatność za pomocą karty płatniczej klient nie ponosi żadnej dodatkowej opłaty transakcyjnej.

Opłata transakcyjna na rzecz podmiotu pośredniczącego za płatność BLIK  i  KIR - Paybynet wynosi 12 groszy. 

 

Za co można zapłacić kartą płatniczą?

 

Używając karty płatniczej, klient może opłacić zobowiązania PIT roczne, miesięczne i kwartalne. 

Typy formularzy dostępne dla płatności kartowych: 

PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36L, PIT-36S, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39,  PIT-CFC, PPL, PIT, PPE, PIT-4R, PIT-8AR.

 

Jakie są ograniczenie kwotowe płatności kartą?

 

  • ograniczenia banku – wysokość limitu jaką posiada klient dla płatności kartowych w banku,
  • ograniczenia w wysokości środków posiadanych na koncie klienta.

 

Dlaczego klient musi podawać swoje dane osobowe płacąc kartą?

 

Wymagania organizacji płatniczych i banków, nakładają obowiązek przekazywania do banku wydawcy karty, danych osobowych klientów płacących kartą.

Dane które podaje klient, który płaci kartą:

  • Imię
  • Nazwisko
  • Adres – kraj, miejscowość, ulica, numer domu, numer lokalu,  kod pocztowy
  • Adres mailowy

Wprowadzenie tych danych jest konieczne, by płatność klienta była przekazana  do realizacji.

KAS nie przechowuje powyższych danych, które wprowadził klient. 

KAS nie posiada również informacji o numerze karty i kodach zabezpieczających, które klient podaje na stronie eService.

Adres mailowy  jest wymagany. W przyszłości posłuży do przesyłania przez eService informacji o transakcji klienta.

 

Dlaczego pojawia się oświadczenie, w e-Urzędzie Skarbowym po wybraniu  płatności kartą? 

 

Sposób rozliczenia płatności kartowych nie daje KAS możliwości sprawdzenia numeru konta klienta, z którego przyszła płatność. Ustawa Ordynacja podatkowa reguluje ograniczenia (kwotowe i podmiotowe) dotyczące płatności za zobowiązania podatkowe osób trzecich. Funkcjonalność e-Urzędu Skarbowego i Twój e-PIT  gwarantują nam, że klient zobaczy tylko swoje należności podatkowe. Celem złożenia oświadczenia, mówiącego o tym, że środki na zapłatę podatku pochodzą z rachunku bankowego klienta  i poddanie oświadczenia rygorowi odpowiedzialności karnej, jest eliminacja sytuacji, gdy klient wykorzysta cudzą kartę płatniczą , a więc cudze środki finansowe  do zapłaty za swoje zobowiązanie. 

 

Jak będzie wyglądał proces reklamacyjny płatności kartowych? 

 

Proces reklamacyjny przebiega analogicznie, jak w przypadku innych reklamacji kartowych klienta. 

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji, środki będą zwracane klientom przez właściwy Urząd Skarbowy za pomocą standardowego przelewu bankowego.